Stockholm och ridning

Hej hej!
 
Idag så har jag varit i Stockholm med mormor :). Vi åkte tåg både dit och hem och lyckades få sittplats ¨båda gångerna! Förra gången vi åkte fick vi stå typ hela vägen. Vi gick ganska direkt ner till medborgarplatsen där vi åt lunch på världens bästa restaurang i Stockholm, pastarestaurang är det nom nom nom. Sedan så ville mormor gå på nån visning i Riksdagshuset och jag hängde på. Vi fick gå runt lite där men man blev tvingad att åka hiss och jag har halvfobi för det. Men asså jag kunde inte direkt vägra följa med. Jag gick in i hissen och asså det var hemskt. Jag typ mådde illa och hela världen började gunga och snurra och luta. Ja golvet lutade på riktigt på vissa ställen... När man skulle in där så var det ganska läskigt, man behövde gå igenom en säkerhetskontroll (sån som man går igenom när man ska flyga) och det var många vakter där, som var snälla fast lite skumma. Hehe..
 
Aja sen så shoppade vi LITE också. Vi var inne på Hollister men jag hittade inte det jag ville ha och inget som kändes 100 och det är ju en dyr affär så jag ville inte köpa något som jag kanske inte skulle använda för typ alla pengar jag hade med. På Hollister var det rent av hemskt, det var så varmt så man höll på att svimma och det typ gungade och lutade som en båt. Fast hela Stockholm gungar, lutar och snurrar, det är deras grej. Det kunde ha varit jättemysigt men det blev det inte riktigt. Jag skulle köpa en baby lips också, men hittade den inte :( så det blev inte så mycket köpt för mig. Bara två saker, kläder. Sist innan vi skulle ta tåget hem igen så gick vi till nån typ ica och köpte dricka och jordgubbar, mums! :) Jordgubbar :). Det var typ vad vi hann göra men det blev ganska lyckat ändå!
 
Sen så har jag en annan sak att berätta också. I Tisdags så var jag och red med klubben. Vi åkte ut 9 stycken till en ridskola (där jag inte hade ridit) med buss. Bussen vi åkte med fick punktering, hahaha så vi fick ta en annan buss och kom ganska sent. När vi kom dit så fick vi byta om kolla runt lite och dela ut hästar. Vi som hade ridit mycket förut fick räcka upp handen så hon visste och kunde ge oss bra hästar. Alla hade fått typ lika stora hästar stora C eller D. Så kommer vi till mig som var sist och hon frågar:
"Vill du ha en stor eller liten häst?" Jag säger att det inte spelar någon roll. Liten är väl typ 127 och stor är väl kanske 160.
Men min kompis ropar högt "LITEN"
Då säger hon att jag kan ta Darky, en liten shettis. Alla tror förstås att hon skojar, jag 12 år gammal har ridit snart 4 år ca 150 cm lång ska rida på en shettis medan alla andra, även de mindre än mig ska rida typ D ponnys, det kan inte stämma. Men jo ja fick ta honom ändå, men han var så himla gullig snäll och hans lukt, asså jag dör snacka om paradis där. Han luktade äkta shettis, som bara vissa shettisar kan lukta och jag typ stod och kramade/luktade honom hela tiden.
 
Men när vi skulle rida så var han lite seg, han tog typ 30 cm långa steg max... Sen när vi skulle galoppera så höll jag på att bryta ryggen för han var så liten och väldigt hoppiga flytiga flygiga och studsande språng. Fast sen i andra varvet gick det bättre och han var bara super duper söt. Men det var en sak som typ inte gick att göra med honom, en "balansövning" där man ska stå upp 2 steg och sitta ner 1 steg i traven. Han tog så små steg så man knappt märkte hur långt två steg var och det var svårt!! Annars gick det bra och han var duktig häst.
Mer inlägg kommer imorgon, minst tre stycken, några är otroligt sena, men bättre sent än aldrig som våra gamla lärare alltid sa! :)
 
 
Allmänt | Darky, Hästar, Riksdag, Stockholm, rida, shettis | |
Upp